DE KRANT

Vorige edities

Kijk hoe de krant beter is geworden en welke onderwerpen we al behandeld hebben in de afgelopen jaren

20210113_150539_edited.jpg

Handleiding

We helpen docenten met lesbrieven, tips en achtergrond om de leerdoelen zo goed mogelijk te halen

20210113_150539_edited.jpg

Gastlessen

De redactie komt langs in de klas. Op alle niveaus zijn er gastlessen, colleges en workshops mogelijk

Over de krant

20210113_151119.jpg

Doelstellingen van de Paarse Vrijdag Krant

1. Seksuele en genderdiversiteit zichtbaar en bespreekbaar maken op school.

 

Dit gebeurt door de Paarse Vrijdag Krant uit te delen in de les. Door het uitdelen gaan de leerlingen automatisch nadenken over seksuele en genderdiversiteit, erover praten met de medeleerlingen in de aula, enz. Sommige leerlingen zullen de krant uitgebreid gaan lezen en bewaren. Het merendeel zal slechts enkele artikelen lezen of de krant zelfs direct weggooien. Dit betekent niet dat de doelstelling van de Paarse Vrijdag Krant niet is bereikt. Ook wanneer leerlingen zich afzetten tegen LHBTQ’ers en/of de krant direct weggooien ontstaat een gesprek tussen leerlingen (en docenten). Hierdoor komt seksuele en genderdiversiteit beter in beeld en wordt het beter bespreekbaar. Iets wat volgens ons het allerbelangrijkst is.

 

Uiteraard is het onderwijskundig gezien wenselijker wanneer de PVK ook wordt behandeld aan de hand van lesbrieven of didactische suggesties in deze handleiding.

 

2. De Paarse Vrijdag Krant maken voor alle leerlingen; van de eerste klas praktijkschool tot en met de zesde klas vwo.

 

Deze doelstelling realiseren wij door artikelen te plaatsen met een verschillend lees- en begripsniveau. De PVK wordt op een zo goedkoop mogelijke manier aan zoveel mogelijk leerlingen uitgedeeld. Dat is belangrijk: veel scholieren bereiken. Door middel van korte en lange artikelen, moeilijk en makkelijk geschreven, fotoreportages en tekeningen zorgen wij voor een Paarse Vrijdag Krant die voor iedere leerling interessant is. In deze docentenhandleiding hebben wij per artikel een indicatie gegeven van het niveau van het artikel.

Gespreksstarter

De Paarse Vrijdag Krant is bedoeld als gespreksstarter en lesmateriaal. Deze krant wordt gemaakt door een team van meer dan 40 vrijwilligers. Dit zijn leerlingen van verschillende middelbare scholen in Nederland, aangevuld door een team van studenten en jonge leraren. Zij helpen de leerlingen bij het schrijven van artikelen. De Paarse Vrijdag Krant is dus voor en door leerlingen!

 

Het thema van 2021


De PVK stelt persoonlijke verhalen van leerlingen centraal en laat zien waarom Paarse Vrijdag belangrijk is voor elke leerling. De leerlingen zijn eindelijk weer op school. Daarom zijn juist persoonlijke verhalen voor veel leerlingen belangrijk. Het thema van de PVK is dit jaar ‘Jij durft’.  We laten zien dat de middelbare school voor (queer-)leerlingen heel spannend kan zijn. Iedereen die zichzelf is of wil zijn, is een durfal. Niemand staat er alleen voor!

 

Voor elk schoolniveau


Paarse Vrijdag wordt uitgelicht aan de hand van leerzame en aantrekkelijke artikelen. Op veler verzoek zijn er dit jaar twee versies van de PVK. Er wordt een verschil gemaakt in leesniveau op basis van leeftijd en/of schoolniveau van de leerlingen. Hierdoor is de PVK voor uw school geschikter gemaakt dan ooit tevoren! In 2020 waren er 280 scholen die de PVK inzette als educatief middel. Door de verscheidenheid aan thema’s en leesniveaus in beide edities van de PVK is deze inzetbaar in alle klassen.

 

Lesbrieven in de docentenhandleiding


Bij de PVK bieden wij een docentenhandleiding aan. De handleiding geeft u en uw collega’s handvatten bij het gebruik van PVK tijdens de les. In de handleiding vindt u lesbrieven, didactische suggesties, bonusartikelen en opdrachten die aansluiten op de artikelen en het niveau waarop deze zijn geschreven. Op deze manier is de PVK voor iedereen inzetbaar en blijft ook na Paarse Vrijdag bruikbaar. De kosten hiervan zijn €50 euro.

Waarom nodig

 

Van de gehele Nederlandse bevolking vindt ongeveer 1 op de 10 mensen (8%) dat homoseksuele mannen en lesbische vrouwen (LHB’ers) niet vrij zouden mogen leven. Dat betekent dat de meeste mensen in Nederland vinden dat LHB’ers mogen doen en laten wat ze willen. Toch keurt 40% van de scholieren het af als twee jongens elkaar zoenen op straat. De helft daarvan (21%) heeft er ook moeite mee als twee mannen hand in hand lopen. Twee meisjes (19%) of een jongen en een meisje zoenen (8%) wordt veel minder vies gevonden. Mogen homoseksuelen dan inderdaad hun leven leiden zoals ze willen?

 

 Op jouw school

 

Hoe gaat het bij jou op school? Hoor je wel eens dat er met ‘homo’ wordt gescholden? Dat horen leerlingen ook! Ondanks dat het niet tegen hen gezegd wordt, kan dat toch pijn doen. Want waarom wordt hun seksualiteit als scheldwoord gebruikt? Misschien zou je daar wat van kunnen zeggen?

 

Homo- en biseksuele leerlingen worden op de middelbare school ook vaker gepest. Twee op de vijf LHBTQ-leerlingen worden regelmatig uitgescholden. Dat is heel veel! Want iedereen kent toch wel een homo toch? Of niet? Wist je dat 1 op de 10 jongeren twijfelt over zijn of haar geaardheid? Eén op de 20 leerlingen komt ook uit de kast als homo, lesbienne of bi. Ken jij meer dan 20 mensen? Dan ken jij vast en zeker iemand die met deze gevoelens rondloopt. Iedereen kent dus wel een LHBTQ’er. Allen heeft diegene jou dat misschien nog niet verteld.

 

Toch zegt nog steeds 1 op de 6 leerlingen (18%) niet bevriend te willen zijn met een homoseksuele klasgenoot. En ook ouders hebben moeite met homoseksualiteit op school: 15% van de ouders heeft liever niet dat hun kind les krijgt van een homoseksuele docent.

 

 Genderdiversiteit 

 

Het aantal volwassenen dat een andere identiteit heeft dan bij de geboorte is toegewezen, en dus een transgender persoon is, is 0,6%. Dat is dus 1 op de 200 mensen. Ongeveer net zoveel mensen heeft een intersekse conditie en 3,9% noemt zichzelf genderfluïde. Dan identificeer je jezelf niet eenduidig met een van de twee geslachten (vrouw of man). Omdat hier tegenwoordig meer aandacht voor is, verandert de mening van Nederlanders hierover snel. 57% van de mensen denkt positief over genderdiversiteit. Hoe mensen over transgenderpersonen denken wordt positiever, maar er is nog veel verandering nodig om duidelijk te maken dat iemand die transgender is tegen veel problemen aan kan lopen.

 

 Wat kan je doen? 

 

Gelukkig heeft het grootste gedeelte van de jongeren geen problemen met LHBTQ’ers. Maar er moet nog veel gebeuren. Wat kunnen we volgens jou doen om dit te verbeteren? Begin vooral bij jezelf! Kijk om je heen. Kan iedereen zichzelf zijn bij jou in de klas? Ken je mensen die gepest of genegeerd worden om wie ze zijn? Praat met ze! Vraag wat er aan de hand is. Jij kunt degene zijn die ervoor zorgt dat iedereen zich veilig voelt op school. En dat willen we toch allemaal? Door mee te doen aan Paarse Vrijdag kan je hier een belangrijke stap in zetten. Laat zien dat iedereen zichzelf kan zijn en doe mee!

Tekst vrij naar ‘Waarom vandaag paars is’ uit de PVK van 2019.